Skip to content

Kuruluşlarda Dijitalleşme için Şartlar

Kuruluşlarda Dijitalleşme için Şartlar

Diler Aslan

Emekli Prof. Dr. PAÜ Tıp Fakültesi Tıbbi Biyokimya AD.

Yönetici. D-Tek Teknoloji Geliştirme, Üretim, Eğitim, Danışmanlık Hzm. Sn.Tc.Ltd. Şti. Pamukkale Teknokent

Özel veya kamu kuruluşu olsun tüm organizasyonlarda dijitalleşme şart görünüyor. Dijitalleşmenin sadece müşterilerle ilişkilerde kullanılması gerektiği inancı yaygın. Ancak müşterilerle ilişkiler yeterli değil. İç yönetimde dijitalleşme de başarı için büyük önem arz ediyor.

Dijitalleşme elektronik ortamda veri toplamayı sağlar. Ancak verilerin toplanması ve işlenmesi yöntemleri iyi kurgulanmazsa başarı beklenemez.

Bill Gates’e göre “Kullanılan her teknoloji için birinci kural verimli operasyona uygulanan otomasyon verimliliği artırır. İkinci kural ise verimsiz operasyona uygulanan otomasyon verimsizliği artırır.”

Tüm dünya dijitalleşmede yollar arıyor. Bilim insanları araştırmalar yapıyor. İş insanlarına yol ve yöntemler öneriyor. MIT ve Harvard Üniversiteleri bu konuda öncü bilim kuruluşları. Çeşitli ortamlarda yapılan konuşmalara göre bu kurumların yayınladıkları webinarların kitapların okunmadığı sonucunu çıkarıyorum

Gözlemlerim kulaktan dolma bilgilerle hareket edildiği yönünde.

Okunmadığı el yordamıyla bir şeyler yapıldığı gözleniyor. Yapılan yanlışlar şunlar gibi:

  • Kuruluş kendi çalışanlarını iyice tanımadan dışarıdan bir eleman görevlendirebiliyor.
  • Çalışanlarını eğitmeye gerek duymuyor. Dışarıdan tutulan elemanın yap dediğini yapmaları bekleniyor.
  • Kuruluş kendi süreçlerini net olarak belirlemiyor.
  • Süreç haritasını çıkarmıyor.
  • Süreçleri arasında ilişkileri tanımlamıyor.
  • Bunlar tanımlanmadan elde edilen verilerin değerlendirilemeyeceğinin farkında değil.
  • Süreçlerini tanımlarken belgili ve yetkin IT elemanlarını sürece dahil etmiyor.
  • Projelendirerek çalışma ilkesi yaygın değil.
  • Ne öğrenilmesi gerektiği konusunda farkındalık az
  • Verilerin kanıta dayalı elde edildiğinin gösterilmesi gerektiği konusu net anlaşılmamakta
  • Şu üç elemanın çekirdek olduğu konusu yaygın anlaşılmıyor:
    1. İnsan
    2. Süreç
    3. Teknoloji (veri kapasitesi ve veri işleme kapasitesi, vb.)

Bu alanda da bilgi temelli toplum olabilmek için çaba gösterilmeli. Başarı için yol haritası çok iyi çizilmeli.

 

Yayımlama tarihi: 17.03.2020

Yazarın bu konudaki deneyimleri:

Tıbbi laboratuvar (TL) alanında: Laboratuvar yöneticiliği; hizmet, araştırma ve kalite yönetimi; özellikle kalite yönetiminin dijital ortamda uygulanması; laboratuvar verilerinden anlamlı bilgiler elde edilmesi (43 yıl); Üniversitede: Eğitim-öğretim: Önlisans, lisans ve tıpta uzmanlık da dahil lisansüstü eğitim ve öğretim alanlarında kuruculuk, müdürlük, müdür yardımcılıkları, başkanlık, vb (21 yıl).; Kalite Yönetimi: Üniversitede Bologna süreci ve kalite yönetimi alanlarında yönetim kurulu üyelikleri, koordinatörlükler, müdürlük vb. çalışmaları (14 yıl).

This Post Has 0 Comments

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Back To Top